"" THE ROAD NOT TAKEN: 7 Kebiasaan Manusia Yang SANGAT TIDAK EFEKTIF...

Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, 10 December 2009

7 Kebiasaan Manusia Yang SANGAT TIDAK EFEKTIF...

Anda mungkin sudah pernah membaca buku karangan Stephen R. Covey yang berjudul 7 Kebiasaan Manusia yang Sangat Efektif, yang juga merupakan salah satu buku  international best seller. Jika anda belum pernah membacanya, saya sangat mengesyorkan buku tersebut kepada anda. Buku wajib yang perlu anda miliki jika anda ingin mengembangkan keperibadian anda.

Pada kesempatan kali ini saya akan cuba berkongsi anda kebiasaan-kebiasaan manusia dari sudut pandang yang berlawanan, iaitu 7 Kebiasaan Manusia yang Sangat TIDAK Efektif.

Tujuh kebiasaan ini harus anda hindari. Mungkin anda sendiri tidak menyedarinya kerana sudah menjadi kebiasaan anda sehari-hari.

Apakah 7 kebiasaan tersebut? Mari kita lihat bersama-sama :

1. Tidak 'menampakkan diri'

Salah satu hal paling sederhana namun memiliki kesan yang sangat besar untuk anda dalam meraih kesuksesan - samada dalam kehidupan sosial, kerjaya, kewangan ataupun kesihatan – adalah kerapkan nampakkan diri anda.

Apa maksud ’menampakkan diri’ disini? Saya akan memberikan sebuah ilustrasi : Jika anda ingin memperbaiki kesihatan anda, maka salah satu hal terpenting dan terefektif adalah anda menampakkan diri di tempat kebugaran yang sesuai dengan jadual latihan anda.

Mungkin saat itu cuaca sedang mendung sehingga anda merasa enggan sekali keluar dari rumah. Namun jika anda tetap memaksakan diri untuk pergi meskipun anda malas, maka anda sudah memperbaiki mental anda jauh lebih cepat dibanding anda hanya duduk di sofa sambil menonton tv.

Saya rasa ini berlaku di semua peringkat dalam hidup anda. Jika anda selalu menulis, maka suatu saat anda akan menjadi penulis top dimana hasil tulisan anda akan selalu ditunggu orang untuk dibaca. Jika anda sering bertemu atau berkumpul dengan teman-teman, maka kemungkinan anda bertemu dengan seseorang yang istimewa bertambah besar.

Hanya dengan anda selalu ’menampakkan diri’ akan menghasilkan sebuah perbezaan yang sangat besar untuk kesuksesan anda.  Jika tidak, anda tidak akan pergi  / sampai kemana-mana.

2. Menunda pekerjaan

Ada 2 keadaan yang menyebabkan seseorang menunda pekerjaannya :

- Pertama, dia memiliki pekerjaan yang sangat banyak. Dia bingung apa yang harus dia kerjakan terlebih dahulu. Akhirnya dia tidak mengerjakan apa-apa.

- Kedua, dia hanya memiliki sedikit pekerjaan, sehingga dia berpikir untuk menundanya terlebih dahulu.

Apapun keadaan anda, dibawah ini terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan agar anda dapat keluar dari kebiasaan menunda ini :

- Lakukanlah tugas terberat dan terpenting terlebih dahulu di pagi hari. Awal yang baik di pagi hari akan membuat momentum yang positif sehingga anda akan menjalani sisa hari anda dengan lebih bersemangat.

- Anda mungkin sering mendengar sebuah joke : bagaimana caranya makan seekor gajah? ….. Jangan memakannya dalam sekali gigit! Jika anda hanya berfikir tugas yang banyak sedang menanti anda, kepala anda dapat menjadi penat, akhirnya akan membawa anda pada penundaan. Pecahkan tugas anda menjadi langkah-langkah kecil, dan fokuslah pada langkah pertama. Setelah selesai, anda bisa melanjutkan ke langkah kecil berikutnya.

- Jika anda berfikir untuk menunda pekerjaan kerana anda hanya memiliki sedikit pekerjaan, sebaiknya anda mulai berfikir bagaimana jika tiba-tiba anda mendapatkan tugas-tugas baru sementara tugas yang lama belum anda kerjakan. Gunakan selalu prinsip : "lakukan sekarang juga hal-hal yang boleh anda lakukan sekarang".

3. Anda melakukan sesuatu yang sebetulnya tidak penting

Kebiasaan lainnya yang tidak produktif, selain menunda, adalah anda menyibukkan diri dengan hal-hal yang tidak penting.

Untuk menghindari hal ini, tuliskan 3 hal penting yang harus anda lakukan setiap hari, samada diatas kertas atau di notebook anda, dan mulailah mengerjakannya dari urutan teratas. Meskipun anda hanya sanggup menyelesaikan 1 pekerjaan saja, namun setidaknya anda telah melakukan hal terpenting yang perlu anda lakukan di hari tersebut.

Apapun cara yang anda gunakan dalam mengatur pekerjaan anda, priority utama tetaplah menemukan hal-hal terpenting yang perlu anda lakukan setiap hari. Teknik ini juga merupakan jaminan ke arah waktu yang efektif, sehingga anda tidak menghabiskan hari-hari anda dengan melakukan hal-hal yang tidak penting.

Waima, menyelesaikan suatu pekerjaan dengan cepat tetap tidak akan bererti jika anda melakukan hal yang tidak penting.

Saya akan cuba memberikan contoh sederhana. Andaikan anda adalah seorang pengurus sebuah production department.  Suatu ketika anak buah anda melakukan kesilapan sehingga produk yang dihasilkan mengalami kecacatan.  Mana yang akan anda pilih :

1. Anda bersama anak buah anda memperbaiki produk yang cacat tersebut; atau

2. Anda mencari penyelesaian agar kejadian tersebut tidak berulang kembali.

Saya rasa anda sudah menangkap maksud saya mengenai hal yang penting dan tidak penting.

4. Berfikir terlalu lama

Orang yang berfikir terlalu lama, secara automatik akan membuatnya kurang mengambil tindakan. Terjebak dalam analisa yang berlebihan dapat membuang waktu-waktu berharga dalam hidup anda. Tidak ada yang salah dengan berfikir sebelum melakukan tindakan, bahkan sangat diperlukan hal semacam itu. Melakukan penelitian, membuat rencana, menggali potensi-potensi keuntungan serta masalah yang mungkin terjadi.

Namun berfikir, berfikir dan terus berfikir adalah cara lain mensia-siakan hidup anda. Anda tidak perlu menganalisa semua hal dari setiap sudut. Anda tidak bisa menunggu waktu yang betul-betul tepat untuk menjalankan aksi anda. Percayalah waktu tersebut tidak akan datang. Anda juga tidak perlu merisaukan bagaimana jika kegagalan menghampiri anda. Jika anda tetap berfikir dan terus berfikir semakin dalam, maka anda akan semakin sulit untuk mengambil tindakan.

Berhentilah berfikir terlalu lama, lakukan sekarang juga apapun yang perlu anda lakukan, pergilah ke manapun yang anda perlu pergi.

5. Melihat sisi negatif dari setiap hal

Ketika anda melihat segala hal dari sudut yang negatif, maka sebetulnya anda telah menjatuhkan motivasi anda sendiri. Anda menemukan kekurangan di mana-mana dan masalah-masalah yang mungkin sebetulnya tidak ada, contohnya ketika anda mencari alasan untuk tidak melakukan sesuatu. Saya yakin dari sudut yang negatif anda setidaknya akan menemukan 10 alasan.

Contoh yang lain, anda mencari seseorang yang mahu mendengarkan keluh kesah anda – padahal sebetulnya tidak ada yang mahu mendengarkan keluhan anda – tentang pekerjaan dan kehidupan anda yang menjenuhkan atau atasan anda yang menyebalkan. Ketahuilah bahwa anda akan menciptakan hidup anda sesuai dengan apa yang anda fikirkan dan bagaimana anda memandang lingkungan anda. Jika anda memandang kehidupan anda begitu menjemukan, anda akan memiliki kehidupan yang benar-benar menjemukan!

Yang perlu anda lakukan tidak lain adalah anda menentang diri anda sendiri untuk selalu berfikir positif selama 7 hari ke hadapan. Lihatlah nanti hasil luar biasa yang akan anda dapat.

6. Keras kepala dengan pendirian anda sendiri dan menolak pendapat orang lain

Memang sulit untuk mengakui atau berjiwa besar bahawa pendapat anda bukanlah pilihan yang terbaik. Sehingga anda degil dengan pendapat anda dan menutup fikiran anda dari pengaruh orang lain. Keadaan ini dapat menyebabkan anda sulit untuk berkembang menjadi peribadi yang lebih efektif.

Saranan untuk mengatasi permasalah ini adalah anda perlu menyedari bahawa manusia mempunyai batas atas hal-hal yang dia ketahui. Anda harus terbuka untuk menerima pelajaran atas kesalahan anda sendiri, kesalahan orang lain atau sumber-sumber lainnya seperti buku.

Ketika otak anda selalu dikosongkan untuk menerima hal-hal baru, secara tidak sedar level anda telah naik ke level yang lebih tinggi, begitu seterusnya. Namun perlu diingat, jangan pula anda terjebak seperti dijelaskan di no.4. Pengetahuan baru yang anda terima, perlu anda terapkan dan praktikkan dalam kehidupan anda, jangan hanya menjadi pengetahuan semata sahaja.

7. Membiarkan informasi membanjiri otak anda

Anda biasanya membiarkan seluruh informasi mengalir ke otak anda tanpa penyaringan. Jika anda melakukannya, maka akan sulit bagi anda untuk berfikir dengan jernih. Beberapa keadaan akan menyebabkan anda menjadi begitu kerana :

- Banyak informasi yang anda terima adalah negatif. Media-media dan lingkungan di sekeliling anda sering memberikan informasi-informasi negatif, seperti : penipuan, perompakan, pembunuhan, gosip dsb. Jika anda tidak selektif dalam memilih berita, anda dapat terpengaruh secara negatif juga, samada dalam pemikiran, perasaan maupun tindakan.

- Ada suatu dorongan dalam diri anda untuk selalu mengetahui informasi terkini, namun seberapa cepat anda mengikuti perkembangan dengan berbagai alat yang anda miliki, akan selalu ada puluhan bahkan ratusan hal baru yang terjadi yang tidak bisa anda ikuti. Hali ini justru dapat membuat anda menjadi stress!

Sulit untuk membuat keputusan dan mengambil tindakan jika otak anda terus dibanjiri dengan informasi-informasi. Bahkan anda dapat terjebak melakukan kebiasaan seperti disebutkan pada Isi 3. Anda sibuk dan sibuk terus melakukan pekerjaan namun sebetulnya pekerjaan yang tidak penting.

Untuk fokus, berfikirlah dengan jernih dan mengambil tindakan, perlu sekali untuk anda memilih bahkan jika perlu membatasi akses informasi yang masuk ke otak anda, contohnya ketika anda sedang menyelesaikan suatu pekerjaan, anda melakukan hal-hal seperti : mematikan telefon anda, tidak menghiraukan internet dsb. Anda akan melihat hasil yang menakjubkan ketika anda tidak diganggu setiap 10 minit oleh sms, email atau website-website kegemaran anda seperti facebook dsb.

No comments: