"" THE ROAD NOT TAKEN: Surat Untuk Nenek...

Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, 17 February 2009

Surat Untuk Nenek...

Bacalah surat ini bersama lagu kitaro di bawah.


Nek.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah lama sangat nenek pergi,
Rasanya baru semalam nenek peluk kitakan, sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Nek tahu tak.....
itu lah pertama kali Nenek peluk cucu nenek yang nakal ni sejak kita dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya nenek macam dah tau nenek nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 cucu nenek..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

Nenek macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
Nenek dah menganyam tikar mengkuang 3 bidang.....
Mak kata sampai ke pagi nenek anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
Mak pun rasa hairan.....
Nenek tak pernah buat gitu.....

Lepas tu nenek pasang radio kecil di sebelah nenek.....
tapi nenek seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
Nenek terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah nenek siapkan tu digunakan untuk mengiringi nenek ke kuburan...

Besoknya nenek sapu sampah sekeliling rumah bersih-bersih....
Lepas tu nenek jemur karpet-karpet. ..
Lepas tu nenek ubahkan sofa ke tempat lain..
Nenek biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah nenek diletakkan...

paling menarik sekali nenek beritahu kat mana semua duit dan barang kemas nenek..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
Nenek cakap kalau tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulungan tikar.....

masa tu nenek perasan takk..??
kita gelak sakan bila nenek beritahu duit dalam gulungan tikar...
kita kata nenek ni memang pesenn lama laaa...
Nenek cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Nenek.....
Hari tu hari sabtu pukul 3 petang nenek tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kita sampai dari KL.....
Nenek dah dalam kesakitan.
Mak dan ayah kat kampung semua dah pujuk.....
Nenek tetap tak mau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kita sahaja yang belum pujuk..
Nenek kata nenek takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kita berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk nenek..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Nenek tetap tak bersetuju... ..
Nenek memang degil..
tak salah, cucu nenek yang ni pun mengikut perangai nenek tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan nenek makin teruk....
Nenek sakit perut sampai nak sentuh perut nenek pun sakit
kami anak cucu sepakat hantar juga nenek ke hospital.... ..

Nenek.....
ampunkan kami semua...
kami nak nenek sehat...
kami sayang nenek...
kami tak mau nenek sakit...
kami terpaksa juga hantar nenek ke hospital....
ampun kan kami yer nek....

Nek.....
Malam itu ayah bawa nenek ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali nenek naik kereta kita...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya nenek,
kita kata nak beli kereta....
Nenek asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kita jawab pula...
kalau tak cukup, nenek kan banyak duit...
nenek gelak ajerr.....

Waktu tu bila kereta kita mula-mula sampai....
nenek buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kita masih ingat lagi...
bila kita eksiden terlanggar Ah Chong naik motor.....
Punya la kita takut...
kita warning kakak kita jangan sesekali beritahu kat nenek.....
Bila balik sahaja kampung....
kita cepat-cepat simpan kereta dalam garaj.....
Tapi nenek perasan juga bumper depan kemek...
nenek tanya kenapa...?
Selamba jerr kita jawab terlanggar pokok bunga.....

Nek....
tujuan kita menipu tu supaya nenek tak risau...
taknyer kita kena leter berkilo, terbulahh
Maafkan kita kerana sampai nenek pergi, nenek tak tahu hal sebenar...
Nek, kita menipu nenek kan ...
ampun kan kita....

Nek.....
Jam 4.30 pagi tu
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut nenek dengan kain putih.....
Nenek mesti nampak kita jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti nenek nampak mak cium dahi nenek.....
Mesti nenek nampak ayah baca doa untuk nenek....
Mesti nenek nampak kakak terduduk kat kerusi kat sudut...
mesti nenek nampak semua tu kann...kann. .kannn

Nenek tahu tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kita memandu dalam keadaan separuh sedar...
Kakak kat sebelah diam melayan perasaan...
Kenangan bersama nenek berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kita rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kita sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ...
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Nenek.....
Kita masih ingat lagi...
Kita baca AlQuran kat tepi nenek temankan nenek...
Jam 11.00 pagi nenek di mandikan .....
Anak2 nenek yang pangku masa nenek mandi....
Nenek mesti rasa betapa lembutnya kami menggosok seluruh tubuh nenek.....
Kita gosok kaki nenek perlahan-lahan.....
Nenek perasan tak...?

Makcik yang mandikan nenek tu pujuk kita.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang nenek jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kita kawal supaya tak menitik atas nenek....

Nenek.....
Sampai takat ini surat ni kita tulis.....
kita nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Tak ada orang yang bangun lagi.....
kita sedih...kita rindu kat nenek..!
Tak apa la....
nanti bila kita selesai sembahyang subuh,
kita baca yassin untuk nenek...
Nenek tunggu ya..!

Nenek..
Sebelum muka nenek di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 cucu nenek mengelilingi nenek...
menatap wajah nenek buat kali terakhir....
Semua orang kata nenek seolah2 senyum aja...

Nenek rasa tak....
masa tu kita sentuh dahi nenek....
kita rasa sejukkkk sangat dahi nenekk.....
Kita tak mampu nak cium nenek...
kita tak terdaya....
kita tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kita tak boleh tahan....

Nenek mesti ingat kan yang anak nenek (ayah) jadi imam solat jenazah untuk nenek...
tapi ayah minta tok imam kampung bacakan doa sebab ayah sebak....

Jam 12 tengahari nenek diusung keluar dari rumah....
Mak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan mak terasa panas...
Nenekk...
menantu nenek yang seorang tu demam....
Nenek tauu...
cuma mak sorang saja menantu nenek yang tak mengiringi nenek ke tanah perkuburan.. .

Nenek.....

Hari2 ku lalui tanpa kewujudan nenek lagi...
Begitu terasa kehilangan nenek...
Selepas itu boleh kata setiap malam selepas maghrib cucu nenek ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kita baca yassin dengan kawan-kawan. ....
entah kenapa bila balik bilik kita keluarkan gambar2 nenek pastu apa lagi...
semakin kita tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Nenek tahuu...
kita cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kita rasa nak telefon nenek...
nak cakap dengan nenek....
cucu nenek yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kita telefon kampung...
Kita cakap dengan mak..kita nangis lagi...
Puas la mak memujuk kita...
Mak kata..." tak baik laa nangis aje..doalah untuk nenek.."
Dan akhirnya mak juga nangis.....

Nenek tahu tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kita berikan.....

Nenek....
cukuplah sampai di sini dulu....
kawan kita dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh...
selalunya, kita pergi sama-sama dengan nenek kan ....
kali ni kita jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kita ingat nak tulis surat kat ayah pula....
ayah pun dah tak ada...dah pergi setahun yang lalu...

Mula2 kita tak tau nak hantar ke mana surat nih...
kawan kita beritahu...
simpan je buat kenangan..

Tak apa ya nenek...k
kita kasi orang lain baca...
Kita stop dulu...

akhir kata untuk nenek,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana sentiasa ada sewaktu kita membesar...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk kolej... masuk universiti
sampai kita boleh rasa selesa macam sekarang...
sampai akhir hayat ini jasa nenek tak akan mampu kita balas...

Sekian terima kasih,

Yang Benar,

Cucu Nenek yang dah tak nakal

No comments: